hansepansan.blogg.se

All you need is WIFI and a dream 💖

Alla säger att jag kommer gå in i väggen

Varför säger alla att jag kommer gå in i väggen? Vill de att jag skall gå in i väggen? 
 
Jag får jämt höra herregud, du kommer gå in i väggen, det kommer en dag då det säger pang! Sen orkar du inte mer. Visst jag har mycket för mig och ett späckat schema varje dag. Men det sjuka med det sjuka är att det är friskt! Jag menar att trots att jag gör sjukt mycket saker så är jag noga med att träna, vara ute i naturen flera timmar om dagen, jag är jättenoggran med min sömn. Jag skulle aldrig tumma på min skönhetssömn. Skall jag sova 21:00 så gör jag det, inget snack om saken. 
 
Att det är mycket med hästar, skola, jobb och allt där emellan det är ju sådant som flukturerar över tid. Vissa perioder har jag hur mycket som helst att göra, t.ex vintertid då är det väldigt mycket att göra i stallet, jag går upp innan klockan 05:00 och rider en häst och släpper ut, fodrar, mockar och sopar i stallet. Det tar ungefär 1h och 45 min. Sedan har jag 20 min på mig att göra mig iordning för att sticka iväg till skolan eller praktiken eller jobbet eller vad det nu kan vara. Jag jobbar ju också så ofta jag kan eftersom jag måste spara till en stor grej som jag skall berätta om längre fram. På sommaren däremot då är det väldigt lättskött i stallet, inga tunga vattenhinkar att släpa på, inget hösilage att utfodra, inga boxar att mocka. Hästarna går ute dygnet runt och jag rider dem endast när det är lite svalare, t.ex morgon eller kväll. 
 
Om fem år skulle jag kunna vara utbränd om jag fortsätter såhär. Jag kanske skulle knäckas av mina två extrajobb, mina två egna hästar och två inackorderingar, mitt ideela arbete på Friskis & Svettis, mina heltidsstudier till sjukgymnast. Men å andra sidan skulle jag kunne vara färdigutbildad sjukgymnast med heltidsjobb och endast en häst, med en alldeles egen lägenhet som jag inte behövt ta särskilt stora lån på eftersom jag sparat undan pengar. Förstår ni? 
 
Jag har lärt känna mig själv under tonåren där låg självkänsla, dåligt självförtroende och oändliga fyllor har gjort mig till en sämre människa än den jag egentligen är. Samhället idag kan knäcka vem som helst och att ta det lugnt men att omge sig av ytliga människor, krogmiljöer och ett oaktivt liv det tror jag faktiskt är en större riskfaktor för att gå in i väggen än det som jag berikar mitt liv med. Jag har fantastiska människor runtomkring mig. Jag tränar med dem, rider med dem, jag fyller mina dagar med roliga människor som får mig att skratta och att må bra. Även mina hästar och den livsstilen som det innebär gör att jag efter en dag i skolan kan andas igen. Att sitta på en häst i en förtrollande skog kan hela den mest trasiga själ. Det sjuka med det sjuka är att det är friskt! Det som folk inte förstår när de säger att jag kommer bli utbränd är att mitt enligt dem "sjuka" beteende är friskt! Jag mår bättre än någonsån. Jag sade för ett halvårsedan när jag umgicks med några underbara människor; det här är första gången i hela mitt liv som jag känner mig uppriktigt lycklig. Och jag menar verkligen det. Jag mår bättre än jag någonsin har gjort, för jag har lärt känna mig själv och jag vet att jag måste sätta mig själv i första rummet för att må bra.
 
 
Den här senaste tatueringen gjorde jag till mig själv för att påminna mig själv om vilken gudinna jag är och att inse mitt värde, varenda dag.
 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Malin
skriven :

You go girl ;) Stolt över dig!

2 Pernilla
skriven :

Precis... Du e grym :)