hansepansan.blogg.se

All you need is WIFI and a dream 💖

Semestern so far

Då har jag landat i min lägenhet äntligen. Egentligen skulle jag vara hemma först inatt men eftersom jag och pappa delade körningen hem från Kroatien så sparade vi en dag tidsmässigt. Så jag tänkte sammanfatta semestern lite kort. Ni vet ju att jag var i Mora för att hälsa på Cissi och ni såg att jag hittade lite björnar där också. Direkt när jag kom hem från Mora så packade jag om resväskan och flög till Wien redan dagen därpå. Jag fick flyga från landvetter till Berlin till Wien där mina föräldrar var för tillfället och vi åkte till farfars barndomsgård i Ungern där byn heter Bozok. Jag hade bara en dag i Ungern eftersom mina föräldrar skulle resa vidare till Kroatien på lördagen och nu var det fredag. Så hela fredagen gick åt till att leka med Edvin min supergulliga släkting på sex år. Vi spelade kort och lyssnade på musik. Jag tog en promenad upp i bergen (som går till Österrike, gränsen ligger ett par hundra meter från byn) och sen var det dags för middag med hela gänget. Gänget bestod av min familj, edvin och hans pappa (min farfars systers son) och min farmor och farfar samt Arpi och Nellie (arpi är farfars kusin och Nellie hans fru) och sist men inte minst en god barndomsvän till farfar Geory. Vi satt och åt på gränskrogen som är en mycket populär krog för både ungrare och österrikare, bra priser, supergod mat! (men bäst av allt wifi!) Efter maten åkte vi till ett par svenskar (som bor på hisingen) som har en vingård strax ovanför gränskrogen. De bjöd på vin och öl och visst är världen liten när en av grannarna i byn är svenskar och dessutom har en gemensam vän med oss! 
 
Porten till farfars barndomsgård....
Innanför gömmer sig en frodande trädgård med valnötsträd, bigarååträd, plommonträd med mera med mera...
 
Gränskrogen är det poluläraste stället att äta på i hela Bozok (sen att det bara finns tre ställen är en annan femma) Pappa, jag och Edvin!
Vingården har en helt okej utsikt över åkrarna
 
Hejdå Bozok! Kyrkklockan väcker oss 00:00, 06:00, 07:00 och så håller den på hela dagarna.... 
 
Dagen efter stack vi tidigt till kroatien, det tog fler timmar än väntat men vi var framme ungefär mitt på dagen och kunde ta oss ner till badet för att svalka oss i den 34 gradiga värmen. På kvällen gick vi till ett ställe som var lite dyrare och maten där var verkligen skit. Aldrig mer att vi går dit! 
 
Andra dagen i Kroatien eller närmare bestämt KRK i Malinska så badade vi och lagade mat hemma i vår lägenhet. Mina föräldrar har hyrt samma lägenhet i jag vet inte hur många är nu? Minst fem! Den gulliga tanten som äger det heter Ana och hennes barnbarn och barn är där och styr upp grillfest varje år när alla svenskar kommer ner. På måndagen var det full rulle, pappa hämtade sin bror och hans familj på flygplatsen i Rijeka och därefter mötte han upp sina egna föräldrar (min farmor och farfar) som också anslöt sig till kroatien iår. Vi badade och skojade tillsammans för att senare på kvällen gå ut och äta på Matteo. Det var värmerekord denna dagen 38 grader hela dagen. Och temperaturen sjönk inte ens när solen gått ner. Som vi svettades!
Vi hade med en Donut att åka runt i, man ville inte gå upp för såfort man var uppe ville man i igen, så varmt var det!
Det kom även ner släkt till min släkt (mina kusiners morbror med familj) och här festade vi till det en kväll på ett drinkställe som spelade massa gamla rocklåtar. Detta var tisdag tror jag.
 
Vi åkte in till KRK stad på onsdagen för att få tag i en båt som kunde ta oss 14 pers ut på en dagstur för att bada i lite fina vikar som man inte kan köra till. Pappa hittade en gubbe som hade en stor båt och jag och mamma passade på att shoppa lite, t.ex. armband. Resten av dagen spenderade vi i Malinska där vi låg ute på piren, inte den piren som man ser på bilden nedan utan det är mer som en betongbrygga med solstolar som har en nice bar längst ut och jättebra utsikt mot Rijeka. Denna dagen var den varmaste, 42 grader!
 
Vår egna "Pir" där vi solade på onsdagen, 42 grader varmt!
 
Torsdag var hektisk, vi åkte tidigt (10:00) till KRK stad för att bada innan vi åkte ut med båten kl 15:00. Det var varmt i vanlig ordning, 38 grader, och jag tog en massage i skuggan av en tjej som gjorde helkroppsmassage. Gud det var välbehövligt! 220 Kuna kostade 60minuter vilket är ungefär 290 SEK, billigt! När vi väl kom till båten efter en himla massa svårigheter att parkera bilarna då man behövde mynt och ingen i hela staden verkar ha ett enda mynt så kunde vi äntligen åka ut. Alla 14 personer var med och vi åke runt ön Crez som är känd för sina speciella fåglar, vi har redan sett dessa fåglar vid andra båtturer tidigare år så vi bad honom köra vidare mot badställena. Han körde oss till "die Höle" som en liten grotta kallas. Man simmar in där och väl inne i grottan så finns en liten strand där man kan stå upp, när man kikar ut genom den trånga klipppassagen är vattnet alldeles ljusblått i solljuset. Det är något magiskt som alla borde prova! Vi stannade på två ställen till och jag var i och badade på alla ställen som den delfin jag är. Med tanke på delfiner så på hemvägen såg vi faktiskt en 10-15 delfiner som hoppade i vattnet. Båtgubben berättade att dom tidigt på morgonen såg ett gäng på 30-50 delfiner som jagade småfisk ihop och att vi nu hade tur som fick se några stycken. Min tjejkusin var så rolig hon sa: säg till mig när ni ser dom så hoopar jag i med simfötter och cyklop, jag har alltid velat simma med delfiner! 
 
 
På torsdagkvällen blev det årlig grillfest hos Ana och det var full fest och vi hade tre nationer representerade vid bordet; Ungern, Kroatien och Sverige. Alla fick lov att bjuda på varsin snapsvisa och Ana och hennes släkt bjöd på den kroatiska medan hela släkten Fekete tog i för full hals i den klassiska "Assa cep" (tror jag stavade fel där men ingen av oss vet vad det är vi sjunger vi bara kan den för att farfar alltid sjunger den när han är på örat, haha!) och det svenska bidraget var inget sämre än Bögarnas fel, det blev en riktig hit hos kroaterna! Jag, min kusin och hennes kompis svirade om runt midnatt och stack ner på stan för att fortsätta festa och tro mig, Malinska har inget vidare nattliv men idag var det galet mycket folk ute! Vi drack drinkar på två ställen innan vi gick till nattklubben Boa och glömde faktiskt betala för drinkarna i den senaste baren kom vi på först när vi klivit in på klubben. Som tur var mötte vi de som serverat drinkarna till oss på nattklubben och dom verkade inte det minsta arga, tvärtom, vi fick lysande armband! Jag kände mig som 18 igen!! 
 
Fredag och lördag gick jättefort, dels för att vi var mätta på alkohol och dels för att vi hunnit göra så oerhört mycket på dessa dagar. På söndag morgon åkte vi hem mot Sverige och tackar Kroatien för ännu en härlig sommar! 
 
Taggar: Bada, Bozok, Kroatien, Semester, Sola, Ungern;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: