hansepansan.blogg.se

All you need is WIFI and a dream 💖

Steg 1 till din första miljon

Jag bara måste dela med mig av det jag har läst och det finns ett antal enkla steg för att bli miljonär. Steg 1 är att se över din ekonomi. Hur mycket får din in varje månad? Hur mycket gör du av med varje månad? Vad kan du dra ner på? Lunch ute på stan? Onödig shopping? Dyra bilresor till och från jobb etc etc. När du har klart för dig hur detta ser ut skall du se till att spara undan 10% av din totala inkomst varje månad som sedan skall investeras. Investering är steg 2.
Så okej, på en lön av 20 000SEK netto skall du spara 2000SEK varje månad för att sakta men säkert spara till din första miljon. Inte helt orealistiskt va? 
Låt oss säga att du har utgifter på 16000SEK varje månad, det lämnar trots utgifter och 10% sparande ytterligare 10%, 2000SEK, i överskott. Dessa pengar skall du spara till en buffert som skall användas vid oväntade kostnader. Bilen går sönder, någonting i hushållet går sönder, vad vet jag! Om din ekonomi ser ut så att varje månad går precis jämnt ut och du har noll kvar i plånboken vid månadsslutet bör du verkligen fundera på hur du kan minska dina utgifter. Har du en dyr hyresrätt? Lönar det sig kanske för dig att ta ett lån och köpa din egen bostad istället? (I de allra flesta fall är boendet din bästa investering och du sparar alltid på att äga ditt eget boende. Om det finns en sak du ska ta lån till så är det just ditt boende, ingenting annat.)
Nu när du har hittat utgifter du kan minska så sparar du 10% både till en buffert varje månad och 10% som går att investera. Snart börjar det roliga i steg 2!
 
Tips på en app för att-göra-listan en tydlig och överskådlig budget är "Min ekonomi". 
 
Taggar: Börsen, Ekonomi, Investera, Miljonär, Pengar, Privatekonomi;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: