hansepansan.blogg.se

All you need is WIFI and a dream 💖

Argbigga

Jag hade en helt rabiat vecka W17... jag vet inte vad som hände. Jag var vansinnig på framförallt ett par personer men även rent generellt. Tror faktiskt att det blir så när jag vill och vill men får tvetydiga svar och känner mig hindrad att komma vidare. Jag vill ha raka besked, svart på vitt, 1a 0a, Ja eller nej. Hur som helst, några uppeldade hatbrev och X antal diskussioner med mina nära och kära har jag nu lagt det bakom mig. Sådana människor är inte värda min energi. Jag har också fått feedback på att alla inte hänger med i mitt tempo och det är väl bland det mest frustrerande. Avskyr folk som "lallar" runt rent generellt här i livet och inte har ambitioner eller verktyg att förverkliga sig själv. Denna vecka har börjat helt annorlunda, jag är för det första fortfarande jätteförkyld men framförallt glad och motiverad. Jag fick rannsaka mig själv och arbeta i rätt zon, i den jag kan påverka och fortsätta som jag har gjort innan. Jag vet att det är rätt och om någon försöker förhindra det så vet jag att den personen i slutändan inte kommer lyckas med detta eftersom jag är extremt envis. En sak som jag tjatar på mina vänner om är ekonomi, EKONOMI är fan syre. Utan ekonomi så är du körd. Det finns så sjukt smarta system och enkla sätt för alla att öka sina inkomster rejält utan att ens behöva använda hjärnan. Varför gör man inte det?! Det är frustrerande om något. Jag kollade precis min aktieportfölj och förutom utdelningar som precis har trillat in på kontot så har mina aktier hela tiden legat mellan 6,5 och 11,06% i avkastning! Fattar ni att om ni placerar en hundralapp så får ni elva kronor bara för att ni placerade hundralappen just i de aktierna! Varför gör man inte det!!! En ännu mer basic grej som många slarvar med är + och -. Om du får in 10 000SEK netto varje månad kan du inte ha utgifter på mer än 10 000SEK varje månad. Du skall dessutom ha en buffert på minst en månadslön, tre är ännu bättre. Nu kör jag ekonomiskolan igen: Mat/godis 2000SEK Mobil/ spotify/ busskort 500SEK Bil 2000SEK Lägenhet 7000SEK Kläder & smink 500SEK Medicin 50SEK Träning 100SEK Nöjen 500SEK Övrigt 500SEK Sen lägger du bara in en kolumn i excel som räknar själv, fyll i alla dina utgifter och placera dem i rätt kategori. Här får du en väldigt visuell hjälp att se vad du spenderar dina pengar på. Får du onödiga parkeringsböter? Köper du take away kaffe påväg till jobbet? Har du ett dyrt autogiroavtal med ett gym du aldrig besöker? Äter du hellre hämtmat än lagar maten själv? Många småköp i mataffären istället för en stor veckohandling? Jag önskar så att alla svenskar och framförallt unga tjejer tog ansvar för sin ekonomi. Varför lägga ut tusentals kronor på lösnaglar, fransar, spraytan, löshår? Värdet sitter i dig inte i dina naglar! Lär dig att göra naglar själv och erbjud dig att göra andras naglar och tjäna extra pengar istället för att slänga iväg pengarna till någon annan. Nu kommer "man måste unna sig i livet" kommentaren. Ja, det måste man men fan tänk långsiktigt. Varje gång jag vill köpa något, om det så är en endaste liten cheeseburgare påväg hem från jobbet för 10SEK så tänker jag: Vill jag bygga mitt drömhus eller slänga bort mina pengar på skit? 10SEK varje vecka är på ett år 520spänn och det är en trevlig middag på stan. Vi måste tänka lite längre och att unna sig betyder inte alltid att göra av med pengar.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: