hansepansan.blogg.se

All you need is WIFI and a dream 💖

Projekt trädgårdslandet

I fredags började jag med projekt trädgårdsland. På lördagen blev jag helt klar. Det är några steg man behöver göra och därför har jag skrivit och fotat lite så att alla som vill prova enkelt kan ta efter. Observera att det är väldigt tungt för ryggen och baksida lår. Jag fick nämligen stå böjd med ryggen två dagar i sträck! Första steget är att gräva ut gräslagret. Det är tungt och det var en del tjäle kvar i backen. Cirka 30cm försvann här och jag försökte göra raka snygga kanter.
Därefter måste man hacka ner ca 50cm i jorden för att vända den och ta bort alla stora och små stenar samt rötter som låg under. Växterna skall ju ha en chans att rota sig.
När de flesta stenar var borta är det bara börja kratta. Här fick jag en riktig mock-flashback. Gud vad jag är bra på att kratta!
Nu kommer den roliga biten med jordförbättring, dvs skära upp jordsäckar och kratta det fint. Hittade 50L påsar på ÖB 4st för 99kr. Lade på sju säckar med plantjord, sparade en säck till lite andra plantor jag har. Under mars månad har jag lagt ner frön och lökar i miniväxthus inomhus. Eftersom mina chatlottenlökar drivit upp så otroligt fort inomhus så satte jag ut de i landet direkt. Lite orolig över om de klarar kylan men so far so good. Därefter är det bara att vattna så att de överlever i den nya torra jorden. Då var trädgårdslandet klart!
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: