hansepansan.blogg.se

All you need is WIFI and a dream 💖

Ungern






När vi väl kom fram till Ungern efter en otäck olycka precis framför oss där en bil hamnade på taket så kunde vi äntligen vädra våra klibbiga kroppar från bilfärden. Bilsemester i den här extrema sommarvärmen är lite plågsamt är man inte riktigt kan dra på ACn utan att bli råsjuk med halsont. Vi välkomnades med Palinka (hembränt) och öl. Vi satt å pratade och ade jättetrevligt. Efter några timmar var det dags för Gulascharty hos grannen och min farfars barndomsvän som också var på plats i vanlig ordning. Gulaschen var helt utsökt och alla tog ny portion gång på gång. Bästa med Ungern är det årliga gulashpartyt. När himlen var nattsvart så såg vi vintergatan i ett ljus jag aldrig har sett förut. Stjärnfall efter stjärnfall i armarna på mitt livs kärlek. Gud vilken underbar kväll! När vi promenerade hemmåt hade farfar börjar prata flytande engelska trots att han inte läst ett enda ord i skolan. Det är dagens moderna media som orsakat denna positiva bieffekt. Min kille var mäkta imponerad, och jag skall erkänna att även jag var det! \n\nDagen efter gick vi upp för att åka och shoppa, jag väckte mamma med "Är du vaken Lars" som jag brukar använda på min Dalkulla. Det fungerade och vi var i stan strax innan 10. Vi köpte ogräsmedel och jag handlade gulashingredienser samt salami. MÖMS! Vi tog ett varv på torget och kollade in i porten där min farfars far med samma namn, Imre, hade sin pantbank när han levde och arbetade. Ett mål på Mc Donalds och sedan åkte vi tillbaka till byn, Boszok. Vi drack öl, kastade pil, åkte Moppe (dock skedde allt i omvänd ordning) och jag pekade ut gränsen till Österrike, stigarna där vi motionerar, slottet, massgraven för judarna, ridskolan och den igenbommade bowlinghallen. Så många barndomsminnen jag har från den här lilla byn!\n\nVi var bortbjudna på middag denna kvällen utav min farfars kusins barn och hans familj. Vi åt på en bra restaurang som dock var alldeles för varm och vi fastnade i sätena. Deras dotter Hedi 2,5år fick syn på mig och jag blev hennes favorit den middagen. Hon ropade JOHANNA!!! Och sedan skulle hon sminka mig med sitt Frozensmink i blå skala. Jag fick ta bort lite grann när jag lyckades smita iväg på toaletten. Tisdag morgon var dagen då vi skulle åka vidare och destinationen var Wien.


Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: