hansepansan.blogg.se

All you need is WIFI and a dream 💖

Murning

Igår blev stenläggningen klar på uteplatsen och nu återstår de små passbitarna mot berget som kikar upp ur marken. Vi började såga till dessa idag, de tär tålmodskrävande och extremt pilligt. Vi avslutade efter halva ungefär. igår började vi också med dränaget som skall ligga i bakkant av den mur som skall rama in hela uteplatsen. Benders Megwall Garden tror jag den heter (vet inte vad det är för skillnad på Megawall Projekt och denna). Vi upptäckte snart att det var riktigt trixigt att komma ner i rätt djup och att vi inte hade rätt storlek på de dränagestenar som vi hade. De var överdimensionerade. Men vi gjorde första kortsidan färdig. Imorse åkte min snälla pappa med min bil och hans släp för att köpa mer dräneringsslang och rätt grus. Vi startade här någon gång runt 09 imorse. Hacka ur ett dike där man får ner fiberduk som man sedan lägger dräneringsröret i och därefter på med dränagegruset innan duken viks över och därefter på med bergskross. Att lägga muren var också ett riktigt projekt. Den nedersta stenen skall ligga under marknivån för att kunna hålla emot det fylle som kommer på baksidan. Det som är jobbigt förutom att plattorna som man slitit för att lägga till rätta faller ner när man skrapar undan gruset för att kunna lägga murstenen i rätt nivå och lodrät vägrät och allt vad det heter. Lasern som vi använder piper så högt att jag kommer drömma mardrömmar om det gälla ljudet... Och när en sten är i rätt höjd och vågrät så skall nästa dit och hamna precis likadant. Jösses, tur att pappa har tålamod för det har inte jag. Jag brukar gå och hämta mer grundsten medan han meckar med vattenpass och laser. Snart är all grundsten lagd och då skall den vanliga "Normalstenen" läggas och sist skall man på toppen lägga en toppsten som limmas fast. Efter varje rad med sten man har lagt så skall man fylla upp med grus bakom för att muren skall bi stabil och inte röra på sig. Det är perfekt jobb för mig. Imorgon fortsätter vi med att kapa de sista bitarna och givetvis med muren. Förhoppningsvis kommer vi nästan en meter upp som är målet med den muren. Jag tror att denna helgen är det ungefär vad vi kommer kunna åstadkomma. Kanske att jag i veckan kan få ut stenmjöl på uteplatsen också. Det skall ju bli regn till nästa helg och då sätter sig allt mjöl och "noll" material som vi kallar det fina, fina krosset som skall sippra ner mellan alla stenar. Här kommer bildbomd!
En familjepizza för att orka den sista biten. Kan säga att mer än halva finns kvar och jag fick vika den dubbel på en enorm middagstallrik för att få in den i kylskåpet..
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: