hansepansan.blogg.se

All you need is WIFI and a dream 💖

Resan från kambodja - Ho Chi Minh City= KAOS

Efter mardrömmen Kambodja var vi stärka på morgonen att vi skulle till paradiset alla pratar om och berömmer så ofta.. Vietnam! Vi hade som mål med resan att ha det gott och att vara spontana. Vi var lite för spontana. Låt mig förklara.
\n
 
\n
Vi tog en lång frukost på hotellet i Phnom Penh och visst tappade man bort sig lite grann bland omeletter och hotellmanagerns egenodlade mango som serverades... Vi njöt. När vi gick tillbaka till rummet hade vi fortfarande inga flygbiljetter eller hotell bokade i Vietnam eller i Kambodja för den delen. Vi började söka på olika städer i Vietnam och allting var dyrt. Vi fick efter lite käbbel boka en resa till Ho Chi Minh City och begav oss mot flygplatsen. Jag fick endast ett mejl om att bokningen kommer bekräftas inom kort. Det oroade mig lite att den inte blev bekräftad direkt. I Sverige var det mitt i natten och det gick givetvis inte att kontakta bokningsagenturen Bravo fly. 
\n
 
\n
Takbaren och poolen på hotellet i Kambodja, staden Phnom Penh... Vi hann aldrig använda poolen tyvärr!
\n
\n
\n
\n
 
\n
\n
\n
På flygplatsen blev vi nekade i incheckningsdisken och jag fick mejl om att bokningen kommer dras tillbaka och pengarna kommer föras tillbaka till mitt konto. Fan också! Vi frågade i disken om vi kunde köpa biljetter av dom och de hittade på en egen summa som var FANTASI-stor! "Thanks for nothing" sade min kille surt. Vi vände oss till de olika byråerna på flygplatsen och skulle köpa biljetter med nästa flyg klockan 17 och när vi skulle betala sade killen i disken att han ville se våra visum. Vi har inga visum. Vad fan man skall väl inte behöva visum i Vietnam? Det säger alla? Vi började googla runt och ser att vi inte behöver ha det men man behöver ha en biljett ut från landet och vissa flygbolag kan neka dig ombordstigning om du saknar visum och om de skulle neka dig i passkontrollen måste de dock skicka dig med ett flyg tillbaka om de har transporterat dig till Vietnam och du blir nekad där. 
\n
 
\n
Killen i disken som hånlog och fortfarande stirrade mer på sin datorskärm än oss med hörlurarna i örona pekade på en annan turist. Jag gick dit och frågade. Han förklarade att han beställt E-visum men att det inte blivit klart och att han också blev nekad att köpa flygbiljett till Vietnam. Sen sade han att tjejen som satt i disken mittemot för ett annat flygbiljett säljer samma biljetter utan att fråga efter visum. Prova henne uppmanade han. Hon kunde fixa biljetter till oss. Vi bokade en utbiljett från Vietnam eftersom vi nu blivit klokare och visste att det var ett krav om man inte har visum.
\n
 
\n
Där och då ställde spontaniteten återigen till det för oss... Vart i Vietnam kommer vi vara om 10 dagar? Öhhh..... Ingen jävla aning. Kanske i norr? Vi trodde att norra delen skulle vara den vackraste delen eftersom det är vad "alla" sagt. Jag vet fortfarande inte vad vi har baserat det på men så tänkte vi där och då. En biljett från Haiphong (nära Ha long bay) till Bangkok bokade vi. När vi gick igenom kontrollerna och incheckningen var jag så arg att jag skakade. Jag visste att de skulle försöka neka oss och försöka ta betalt för saker de inte har rätt att göra precis som hela vistelsen i Kambodja. Jag var så bestämd att de nästan såg rädda ut där bakom disken. HERE IS MY PASSPORT AND DO YOU WANNA SEE THE TICKET OUT FROM VIETNAM DIRECTLY OR LATER?! THANKS!
\n
 
\n
Efter detta minns jag faktiskt inte så mycket mer än att min kille sade att det var första gången han verkligen tittade på säkerhetsdemonstrationen på grund av en mycket fin Kambodjansk flygvärdinna och jag kunde inte annat än hålla med även om han fick en pik för det. Men vad sjutton gjorde vi? Ingen aning. Kan det vara så att vi bodde på ett ställe som hette Algoda eller något sånt? Där vi bestämde oss för att promenera till en BBQ-restaurang vi sett på vägen till hotellet i taxin?
\n
 
\n
Jo, så var det! Dock så hittade vi en turistbyrå påvägen och tänkte great nu bokar vi nästa flyg så att vi slipper fler missöden med att de inte bekräftar vår bokning. Det började bra, sen när tanten tagit betalt så säger hon att flyget är fullt så vi får ta en annan tid istället. MEN FÖR HELVETE VI BOKADE JU KLOCKAN 10 OCH HAR REDAN BETALT?! Kan ni åka klockan 5 istället? NEJ! Sen frågade hon samma fråga fem gånger och det var först när vi sad etill henne att du fixar biljetter till det tidigare flyget nu som hon fattade att svaret var nej. En timma senare hade hon kallat oss fulla och klantat till det genom att inte boka in ett av våra bagage och ville ha extra betalt för det trots att vi sagt att vi skall ha två incheckade bagage samt betalt för upphämtning på hotellet. Helt pltösligt fanns inte den dealen. Jag brukar inte bli så arg på folk men där och då så sade jag vet du vad. Du skall ge oss detta och detta. Tror du vi är dumma i huvudet på riktigt? Hon började med att ge någon sedel tillbaka och påstå att det var tillräckligt. Jag sade att det stämmer inte för jag har kollat Vietjets hemsida. Bagaget kostar XXX och hon sade du kan kolla på datorn själv och det gjorde jag. Gissa vem som hade rätt?
\n
 
\n
När vi trodde att allting var klart så skulle hon ge oss en utskrift och samma sak där frågade hon om hon kunde skicka det på whatsapp. Ert wifi fungerar inte så du får printa det. Femton nej senare fick vi en utskrift. Gissa vad vi såg då. HON HAR SKRIVIT NAMNEN FEL. Orkar inte ens skriva mer. Vi var inte bara förbannande på kärringen vi var också dödshungriga och hade missat sista timmen av att använda hotellets takspa då det hade hunnit stänga efter den här 1 och en halvtimma långa mardrömmen. Efter att ha köpt lite proviant på Cirkle K (ja, det är sant! men det är som 7 eleven, ingen bensinmack) så gick vi mot hotellet och jag såg en Streetfood Market. Vi gick dit och började beställa den mest underbara rätten efter den andra. Är ni i Ho Chi Minh City måste ni gå dit! Ben Thanh heter den och var riktigt grym! Vi somnade mätta i alla fall och fick sova tre timar innan vi var tvugna att åka till flygplatsen igen. Hotellvärdarna var supertrevliga och skickade med oss frukost och hade fixat taxi. Flyget skulle nu gå till Haiphong.
Ben Thanh streetfood Market får 5/5 toasters!

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: