hansepansan.blogg.se

All you need is WIFI and a dream 💖

Fredagsmys i trädgården

Jag är där jag skall vara. Överallt. I livet, i arbetet, i kroppen, i själen. Jag mår så himla bra och det är knappt jag vågar skriva det. När solen värmde, fåglarna kvittrade och katterna studsade runt fötterna på mig som rafsade löv och sådde fröer så kände jag mig lycklig. Lycklig i stunden och för allt jag har runt omkring mig. Relationer och materiella ting. 

Så det som hände var att jag började plocka pinnar som fallit från träden längs med hagens kant. Det är kärra efter kärra att köra när man väl letar efter de små pinnarna som ligger överallt. Jag tuttade eld på kvistarna men den dog ganska snabbt. Orkade inte stå och passa elden så det fick vara. Pyroman nummer ett är trots allt farfar. Så jag spar den uppgiften åt honom.

Därefter rafsade jag ihop löv som också ligger precis överallt. Jag har endast en säck kvar och två "längder" kvar att gräva och fylla med löv. Så det kändes bra att kunna rafsa ihop det som behövs till det precis bredvid grönsakslandet. Dock så hann jag inte samla mer än en säck löv då jag också ville så fröer nu när vi har en konstaterad meterologisk vår. Säg inget, men jag snodde en hel kärra hästskit från grannens hästar. De bajsar precis bredvid staketet så jag kan enkelt fylla på mina pallkragar därifrån. 
Tiger


Sådderna började i pallkragen som får kallas för experimentet. Min tanke var att få till en sorts alternativ varmbänk där fröerna kan börja gro tidigare än i vanlig jord. Här är en pallkrage som står direkt på gräset. I botten ligger gamla tidningar och pizzakartonger. Ovanpå matrester, te och lite papper blandat med löv och jord. På toppen hästskit! Jag har haft det så kanske en vecka och blandat runt. Idag sådde jag i mitten rabarber, på långsidorna spenat och vintersallad, på kortsidorna gräslök. Vi får väl se vad som händer med experimentet.


Plasten gör det varmt och gör att vätskan stannar i pallkragen
I det stora grönsakslandet började jag från vänster till höger med att så: ärtor, salladslök(piplök), bönor (bondböna?), chikoria, rabarber, morötter (höstmorötter), rödlök. Jag täckte över jorden med fjolårsgräs för att få lite värme och skydd mot ogräs. Det är också mat till maskar och fuktbevarande. Skall försöka hålla jorden täckt hela sommaren om jag bara hinner klippa gräset i samma takt som maskarna äter..! Nu sköter fröerna allting själva. När de tycker att det är tillräckligt varmt och ljust börjar de gro och tittar upp lagom till våren. Då kan jag börja gallra om några plantor hamnar för tätt etc. Jag räknar med att behöva sätta upp växtstöd för bönor och ärtor till exempel. Who's excited?!










Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: