hansepansan.blogg.se

All you need is WIFI and a dream 💖

Johannas lilla trädgårdsblogg-direktsådder i mars

Välkommen till ett nytt avsnitt av Johannas lilla trädgårdsblogg. Temat idag är direktsådder i mars!

  • Kan jag odla direkt ner i odlingslandet i mars?
  • Vad isåfall? 
  • Hur gör jag för att fröerna skall börja gro och överleva?
Steg för steg guidar jag dig här och nu:
  1.  Odlingslandet skall vara förberett från i höstas. Det skall vara harvat och gödslat.
  2. Gräv lite grann med en räfsa för att se så att jorden ser fin och lucker ut att plantera i. Den får inte heller vara dyngsur eller snustorr.
  3. Direktså som vanligt men låt bli all vattning, före och efter. Om det finns snö kvar någonstans kan du täcka odlingen efteråt med ett lager som vattnar sådderna allteftersom vädret blir varmare.
  4. Täck eventuellt odlingen med hö, gräsklipp, löv, ull, fiberduk för att skydda mot uttorkning, kyla och ogräs.
Vad kan du stoppa ner i jorden just nu?
Eftersom jag odlar i växtzon 2 och upplever att jag får otroligt mycket sol och bra värme så tänker jag att jag kan ligga en halv till en månad före rekommendationerna på fröpåsarna. Alltså har jag idag i slutet av mars direktsått fröer som rekommenderas till april. Samma sak när jag stoppade ut de första fröerna för iår då tog jag alla fröer som skall sättas ut i februari och mars. 

Frölådan



Idag har jag sått rödbeta, ärtor och två olika sorters morot. Sedan tidigare finns vitlök(sen höstsådd), gräslök (flerårig) och palsternacka. Jag sparar plats för gul lök, schalottenlök, rödlök, frilandsgurka och majs. Mycket skall trängas här till sommaren!



Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: