hansepansan.blogg.se

All you need is WIFI and a dream 💖

Steg 2 till din första miljon

Jaha, jag kan väl spara 10% av min lön varje månad tänker ni nu (om ni läste första steget)... nu då?
Steg 2 till att tjäna din första miljon är att INVESTERA. Dina 10% som du lägger undan varje månad skall sättas i arbete. Ni har säkert hört talas om obligationer, fonder, aktieindexobligationer med mera med mera.... Men nej,  vill du ha den där miljonen om 20 år ska du placera pengarna där dom faktiskt ger avkastning till dig och inte till storbankerna som tar sjuka avgifter för att du placerar dina pengar i deras fonder etc. 
Är det inte osäkert att placera pengarna i aktier? Tänk om börsen kraschar?  Jag orkar inte köpa och sälja aktier hela tiden! Jag kan ingenting om aktier! tänkte du kanske något av det här? 
Aktiemarknaden har historiskt sett gett oerhört bra avkastning till investerarna och kunskapen som behövs för att köpa sin egen aktieportfölj är inte särskilt stor. Tänk såhär: I Sverige, vad har vi för företag som är stora stabila och går bra år efter år? Vi har t.ex. H&M, ett stort stabilt företag som går bra idag och antagligen kommer gå bra om tio år också. Använt sunt förnuft! Vilka företag tror du på? Undvik kortsiktigt tänk. Dina aktier skall du äga i 20 år kanske ännu längre. Köpa och sälja det gör bara idioter och de har gått plus minus noll i slut ändan. Dina pengar växer när du inte rör dem och det du behöver är TÅLAMOD. 
Nu nnänär du inser att du har en fantastisk chans att faktiskt skapa en egen pengamaskin som behöver väldigt lite underhåll så vill jag vidarebefordra de råd jag fått. Köp aktier i 6-8 olika företag. Ha is i magen när börsen går ner, den går upp igen! Ta dina 10 % och stoppa in i Aktiemarknaden varje månad och se efter några år hur 50 000 blir 100 000 osv osv.
Ett annat matnyttigt tips för dig som vill lösa på lite grann är att öppna di.se dagligen. Läs ett par rubriker även om det är dötrist. Allteftersom du har fler aktier ökar ditt intresse i att veta mer vad som händer med dina pengar. 
Bilden är talande, vill du investera dina pengar tryggt skall du göra det på Aktiemarknaden. 
 
Taggar: Aktier, Börsen, Ekonomi, Investera, Privatekonomi, Sparande;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: