hansepansan.blogg.se

All you need is WIFI and a dream 💖

Min livsfilosofi Tänkvärt

För er som inte känner mig så har ju jag ett väldigt "strikt" leverne på sätt och vis. Jag har en idé om vad jag mår bra av. En idé om hur tid och pengar skall spenderas/investeras. Jag har en idé om vad lycka är och vad som skapar värde för mig i mitt liv.

En stund ute i solen varje dag är ett måste för mig. Jag nös precis efter den här selfien som ni kanske ser!

Rutiner
Om jag inte hade arbetet skift så hade jag gått upp 04.00 varje dag. Nu går jag upp den tiden varje vecka då jag arbetar tidigt skift. Vid sent skift ställer jag klockan på senast 08.00. Jag försöker få mina 8h sömn varje natt. För er som minns mina år med hästar och mitt egna stall vet att jag gick upp 04.00 varje dag de åren. På så sätt fick jag gjort alla sysslor i stället plus ridit mina båda hästar innan jag åkte till skolan. Efter skolan brukade jag åka direkt till mitt extrajobb. De här rutinerna med läggtider och uppstigningstider har hjälpt mig att kunna leva ett effektivt liv.



Värderingar
Om du fick 86400 kronor insatt på ditt bankkonto varje dag och alla pengar du inte använt försvann vid midnatt, vad hade du gjort då? Jag är väldigt övertygad om att de flesta hade tagit ut alla pengar från sitt konto och använt dem. Men vad gör folk med sin tid? Alla de 86400 sekunder vi får varje dygn verkar folk söla bort på Facebook, kolla på reklam på TV, vänta på att ändra skall få sker att hända... Tid är det ända som du aldrig kan få tillbaka. Därför värderar jag tid framför pengar. Jag håller med om att det är en balansgång. Med pengar kan man frigöra tid. Men utan tid så har du ingen nytta av pengar.



Hälsa
När jag lyssnade på Framgångspodden i headsetet under en av mina många promenader senast så log jag och nickade instämmande. Jag lyssnade på avsnittet med Ola Skinnarmo. Han sade en del saker som jag gör och menade att detta är ett framgångsrecept. 
  1. Gå upp tidigt (5am club)
  2. Träna 20 minuter varje morgon
  3. Lär dig något nytt 20 minuter varje dag 
Sedan jag tröttnade helt på mitt jobb som första linjens chef och sade upp mig för att börja ta hand om mig själv istället för alla andra så började jag med en morgonrutin. En stunds sittande reflektion följt av yoga, därefter prehab övningar och lite styrka, sist balanövningar. I början kunde jag inte andas riktigt utan var hel tiden spänd och stressad. De dagar jag hade börjat tänka på allt som skulle göras innan jag startade rutinen kunde jag inte hålla balansen i övningarna. Jag kombinerar denna morgonrutin med promenader, trädgårdsarbete och läsning. På så sätt har jag fått tillbaka min kreativitet, balans, tacksamhet och glädje. 

Bakning är ett sätt för mig att sortera tankarna och att få utlopp för min kreativitet

Attityd
Vet ni att jag börjar mer och mer övertyga mig själv om att attityden avgör allt. Om jag har en positiv inställning till livet så kommer det att ordna sig. Har jag en negativ inställning kommer allting kännas tungt. Tänk som Pippi Långstrump "Det här har jag aldrig gjort förut så det kommer nog gå bra". 

Påverka det du kan påverka och lägg det andra åt sidan. Hur du gör något är viktigare än vad du gör. Om du utför ditt arbetet på ett utmärkt sätt så spelar det ingen roll om du är lokalvårdare. Hur du gör är viktigare än vad du gör. Ett tips från Ola Skinnarmo i senaste Framgångspodden avsnittet. 

Att tänka att ditt jobb är tråkigt är knappast konstruktivt. Ett annat tips jag hört är "Om du tycker ditt jobb är tråkigt. Bli då bäst på det!" Oftast tycker man att något är tråkigt eller jobbigt för att man inte förstår riktigt.

Att vara nyfiken på andra och på livet kommer göra att du lär känna nya personer, dig själv, din partner, nya platser på jorden. Nyfikenheten skall också används till att lära sig nya saker. Då har du alltid nya samtalsämnen att diskutera med nya personer. Ditt liv blir rikare. Jag lånar enorma mängder böcker på biblioteket och läser innan jag somnar, på jobbet, på flygplan, bussar osv. Om jag bara läser de tillfällen jag väntar på något eller ändå inte kan göra så mycket annat så hinner jag läsa en bok i veckan, minst! 

Har ni livsfilosofier? Rutiner? Mindset? Som ni följer?




Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: