hansepansan.blogg.se

All you need is WIFI and a dream 💖

Johannas lilla trädgårdsblogg - rensa ogräs

Godkväll!
Jag sitter i soffan framför VM matchen  Norge - Australien. Med huvudvärk och lite trött kropp. Idag tog jag tag i slänterna som var fulla med ogräs. Det tog sin tid men det blev väldigt bra och det var otroligt skönt att få det gjort. Har dessutom vattnat alla rabatter och grönsaksland omsorgsfullt då det börjar bli riktigt torrt överallt nu. Gräset hade inte vuxit så himla mycket men ett regn senare så står det ny upp till knäna så jag såg till att klippa baksidan och köksträdgården i förebyggande syfte. Så himla härligt när allting är klippt och iordning! Jag passade på att fota lite grann för att minnas detta odlingsåret som skiljer sig mycket från förra. Dels för att jag lärt mig mycket mer och gjort mycket mer förarbete under hösten och vintern. Dels gör att jag råkat ganska illa ut med mina plantor av den hårda våren med extremt många frostnätter. Jag har inte ett enda äpple på mitt äppleträd eftersom fristen tog de. Jag har inte en enda tomat än så länge på grund av att alla plantor strök med i flera omgångar. Men jag har väldigt fina bönor, ärtor, många starka tomat och gurkplantor påväg upp och ett stort område potatis samt lök. Det är sådant jag använder under hösten sen som mat och vad passar då bättre att odla än det jag faktiskt äter? 

Innan ogräsrensning 
Efter ogräsrensning
Nyklippt köksträdgårdsomårde

Denna pallkragen kommer snart stå full med goda blad!
Här växer palsternackor, sallad, lök och en stor tova ogräs tror jag

Är så stolt över mitt lilla vintergrönsaksland. Gullök, rödlök, vitlök, gräslök och schalottenlök tillsammans med ärtor, grönkål, palsternacka, morot, rödbeta, persilja, dill och vintersallad
Här står morot ihop med persilja och dill
Tänk att det får plats så mycket här i!
Ärtor
Rhodedendron
Solrosfröna börjar komma upp, bakom dem står rhodedendron
Mina stenrabatter med smultron och en vacker lila blomma med gröna blad som påminner om lammöra
En hjälpreda ♡
Murgröna från svärfarfar i Tyskland

Egenplanterade smultron
Här har vi en djungel av grönska. Låt mig gissa; i hörnet till vänster en melon, till vänster denna enbart tomatplantor. Till höger närmast på golvet paprika bland myyyycket myyycket annat :) 
25-30° som varmast under dagarna 
Paprika tror jag 
Ruccola och rotselleri
Täckte ärtorna med ett vägnät. Är ganska säker på att det är rådjuret som äter upp dem
Dwarfbean påväg upp
En glad soldyrkare
En broccoli
Sommarlandet som fått mer kärlek nu äntligen 
Pallkragen med chikoria, överblommad vintersallad och rabarber
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: