hansepansan.blogg.se

All you need is WIFI and a dream 💖

Munkar utan att fritera?

Japp! Det går att baka munkar utan att kladda med olja och flottiga fläckar. Gissa om jag var ivrig att testa det här receptet..!






Så jag gjorde ju i vanlig ordning flera bak samtidigt, chokladmunkar, segbröd, fröknäcke och hallongrottor. Låter knepigt men det gick bra! Började med att smula jästen oj tillsätta mjölken/vattnet beroende på vilken deg det var till. Därefter ut med smör som skall bli rumstempererat. Sen när du börjar med mjöl då fyller du på alla fyra bunkar och sen samma sak med socker osv osv. Sen knåda degarna som skall jäsa. Under tiden röra ihop fröknäcke som skall svälla en stund på plåt. Hallongrottor ner i formar och sylt i mitten. Sen lägga ut två brödrader på plåten och hos igen. Sen när de är i ugnen forma bullar av munkdegen och låta de jäsa. När brödet är klart i ugnen in med bullarna. De svalnade och då kunde jag plocka undan innan de slutligen penslade med smör, doppades i socker  och sen fylldes med nötcreme och jordnötssmör. Nästa gång skall jag använda en tunn smal spruta och prova vaniljkräm. De blev väldigt goda faktiskt! Inte så fluffiga och flottiga som köpemunkar men lagom fluffiga!











Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: