hansepansan.blogg.se

All you need is WIFI and a dream 💖

2 månader

Mila blev två månader gammal igår. Helt galet att denna lilla dam inte är äldre?! Hon känns så grymt intellektuell och medveten i allting. En stark personlighet har börjat träda fram. Jag längtar tills alla små ord och tankar kommer ut då jag får lära känna henne ännu mer!


Nu efter två månader har väldigt mycket hunnit hända. Vi har till exempel upplevt hur hon helt plötsligt varit otröstlig och bara gallskrikit. Detta beror på en mjölkprotein allergi som vi kunnat bekräfta genom att jag ätit mjölkproteinfri kost i två veckor. Mila blev lugnare och gick att trösta igen. För att bekräfta allergin så provocerar man fram symptom genom att börja äta mjölkprotein igen vilket jag gjorde under 24h. Dessa 24h var en dröm för mig som inte fått äta smör, ost, yoghurt, glass, godis och choklad för att nämna något. Drömmen tog slut när skrikandet tog vid. En specialersättning kommer vi nu att börja ge henne istället för att jag ammar henne. Saken är den att eftersom jag skall börja jobba i maj så passar det bra att hon klarar sig med flaskan då. Jag hade dessutom inte klarat av att leva utan mjölkprotein någon längre period. Det är sjukt vad mycket produkter som innehåller detta!
Den lilla magen är Milas största hake och förutom kosten så får hon även Miniform som tar bort en del skum och bubblor i magen. Vi testar den ett tag och hoppas vi kan vara utan den om ett tag.


Längden har stuckit iväg på vår söta flicka och hon mäter 54.5cm och väger 4200gram. Enligt tillväxtkurvan skall vikten och längden vara något mer. Jag som ser henne dygnet runt såg att hon sköt på längden och då är det logiskt att den mat hon ätit gått åt till att växa så mycket. Vikten kommer ikapp så småningom. Styrkemässigt ligger Mila före sina jämngamla. Här hemma lyckades hon vända på sig från mage till rygg! Hon kan dessutom stå på armarna och lyfta upp huvud och överkropp. Hon är så himla rolig när hon kämpar och kämpar. BVC sade att de skall kunna vända sig vid sex månaders ålder...
Det andra nya är att hon älskar att kolla på sig själv och oss i spegeln, då börjar hon le och ibland kommer ett litet ljud.... uuh! 


Rutiner och dygnsrytm är alltid svårt för den lilla bebisen och vår tjej vill inte riktigt somna på kvällarna utan är som piggast när vi vill sova. Men nu har hon sakta börjat bli sömnig framåt 20-21 och vi låter henne sova hos oss innan sista målet som brukar bli 23. Då får hon lägga sig i sin säng och hon har nu flera nätter sovit fram till cirka fem på morgonen. Därefter börjar matningen var annan, var tredje timme igen. Vakentiden har också ökat drastiskt. Nu har vi en lite smilestund på förmiddagarna och hon kan ligga och titta på ljuset från fönsterna eller rörelser som speglar sig i olika möbler. 


 



Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: