hansepansan.blogg.se

Följ mig i min vardag som Volvo knegare och tyngdlyftare

Hoppade hästarna

Idag är sista dagen med trimm och förberedelser inför tävlingen imorgon. Borstade dem extra noga och tittade över utrustningen som hade blivit rejält dammig nu när solen torkar upp paddocken så att den dammar. Larino har jag bara hoppat en fem gånger totalt och jag vet inte riktigt vad jag skall förvänta mig med honom imorgon. Jag hoppade en oxer idag och han är väldigt ambitiös. Hoppade 120 med lätthet!
 
Tiger är lite lurigare att hoppa med han var väldigt avslappnad vilket underlättar men oavsett hur bra jag tycker att jag rider an mot ett hinder så drar han iväg sista biten och då stämmer inte avståndet längre. Det är mest att hålla om och lita på att han sköter sitt jobb. 
 
 
 

Backintervaller

Idag tränade jag löpintervaller 5 stycken i backe 150meter och 6 stycken på slätt underlag 100meter. Det var lite motigt måste jag säga men det var meningen också. Att träna intervaller innebär att man skall ta i ordentligt för att höja pulsen i en viss tid och sedan få ner den med hjälp av aktiv vila.
 
Det finns olika modeller för intervall träning; kortkort och kort. Enligt Norrmännen så är kort-intervaller det som ger bäst resultat i max syreupptag. Kort intervaller är 4minuters intervaller x4 med aktiv vila emellan. T.ex lätt joggning. Under intervallen skall du ta i upp till 80% av max. Kortkort intervaller däremot kan vara 10sekunder x10 intervaller där du tar i upp till 80% av max också men har lite kortare tid och kortare tid mellan varje intervall också.
 
Personligen tycker jag nog att kortkorta intervaller kan vara bra om man är lite ovan eftersom det är svårt att ligga på 80% av max i fyra minuter. Så det var lite den modellen jag körde efter idag då löpning är väldigt ovant för mig. Det märks dock att styrketräningen gör det lättare för mig i löpningen. I backarna är benen pigga men pulsen stiger ganska fort och det ger en trötthetskänsla.
 
 
Nya löpskorna

Äta mat

Det är viktigt att fylla på med energi efter träning. Jag har slarvat en del med maten och mest ätit godis under påsken men idag tog jag mig i kragen och åt en surdegsmacka till frukost. Jag red Larino och sedan stoppade jag i mig en banan. Efter Tiger var riden och klar så var jag egentligen hungrig men eftersom backintervaller stod på schemat idag så gjorde jag dem innan middagen. Skriver lite mer om träningen i egna inlägg. 
 
 
Förrätt, varmrätt, efterrätt ;)