hansepansan.blogg.se

All you need is WIFI and a dream 💖

Hoppade hÀstarna

Idag Àr sista dagen med trimm och förberedelser inför tÀvlingen imorgon. Borstade dem extra noga och tittade över utrustningen som hade blivit rejÀlt dammig nu nÀr solen torkar upp paddocken sÄ att den dammar. Larino har jag bara hoppat en fem gÄnger totalt och jag vet inte riktigt vad jag skall förvÀnta mig med honom imorgon. Jag hoppade en oxer idag och han Àr vÀldigt ambitiös. Hoppade 120 med lÀtthet!
 
Tiger Àr lite lurigare att hoppa med han var vÀldigt avslappnad vilket underlÀttar men oavsett hur bra jag tycker att jag rider an mot ett hinder sÄ drar han ivÀg sista biten och dÄ stÀmmer inte avstÄndet lÀngre. Det Àr mest att hÄlla om och lita pÄ att han sköter sitt jobb. 
 
 
 

Backintervaller

Idag trÀnade jag löpintervaller 5 stycken i backe 150meter och 6 stycken pÄ slÀtt underlag 100meter. Det var lite motigt mÄste jag sÀga men det var meningen ocksÄ. Att trÀna intervaller innebÀr att man skall ta i ordentligt för att höja pulsen i en viss tid och sedan fÄ ner den med hjÀlp av aktiv vila.
 
Det finns olika modeller för intervall trÀning; kortkort och kort. Enligt NorrmÀnnen sÄ Àr kort-intervaller det som ger bÀst resultat i max syreupptag. Kort intervaller Àr 4minuters intervaller x4 med aktiv vila emellan. T.ex lÀtt joggning. Under intervallen skall du ta i upp till 80% av max. Kortkort intervaller dÀremot kan vara 10sekunder x10 intervaller dÀr du tar i upp till 80% av max ocksÄ men har lite kortare tid och kortare tid mellan varje intervall ocksÄ.
 
Personligen tycker jag nog att kortkorta intervaller kan vara bra om man Àr lite ovan eftersom det Àr svÄrt att ligga pÄ 80% av max i fyra minuter. SÄ det var lite den modellen jag körde efter idag dÄ löpning Àr vÀldigt ovant för mig. Det mÀrks dock att styrketrÀningen gör det lÀttare för mig i löpningen. I backarna Àr benen pigga men pulsen stiger ganska fort och det ger en trötthetskÀnsla.
 
 
Nya löpskorna

Äta mat

Det Àr viktigt att fylla pÄ med energi efter trÀning. Jag har slarvat en del med maten och mest Àtit godis under pÄsken men idag tog jag mig i kragen och Ät en surdegsmacka till frukost. Jag red Larino och sedan stoppade jag i mig en banan. Efter Tiger var riden och klar sÄ var jag egentligen hungrig men eftersom backintervaller stod pÄ schemat idag sÄ gjorde jag dem innan middagen. Skriver lite mer om trÀningen i egna inlÀgg. 
 
 
FörrÀtt, varmrÀtt, efterrÀtt ;)