hansepansan.blogg.se

All you need is WIFI and a dream 💖

Kalifornienresan Del 3

Flagstaff! Så heter nästa anhalt påväg till Death Valley och Yosemite nationalpark. Vi fick revidera vår resplan då en dag försvann pga Grand Canyon. Vi tänkte att om det är så mycket turister i Grand, då är det säkert lika många i Death..? Låt mig bara säga såhär min älskling är inget fan av kineser.... Vi åkte istället via Mammoth Lakes påväg upp till Yosemite nationalpark. Det är ett riktigt guldkorn. Väldigt mycket unga, jag vet inte vad de gjorde där, cyklade kanske? Vi blev informerade om att tömma bilarna eftersom björnarna gärna går igenom dem nattetid annars. Från hotelldörren såg man hur björnarna letade efter sopor utanför de barrikaderade kontainrarna. Häftigt! Vi hade en riktigt fin daga samma dag som vi ankom till Mammoth, vi åkte till Twin Lakes men det var en annan sjö om den hette horseshoe lake eller någonting på M... minns inte. Väldigt vacker var det. Iskallt vatten från bergen, snö i skuggan och strålande sol och sommarvärme. Vi låg på bryggan och pratade om livet. Samtidigt såg man fiskar genom det klara vattnet och den starka solen gav lite fräknar på näsan. Dagen efter åkte vi genom parken och bestämde oss för att stanna där vi såg något vi tyckte om. Ju längre in man kom i parken desto mer turistigt blev det. Djuren var inte ens rädda, de var liksom vana vid all uppståndelse i parken. Kändes.... fejk. Så vi drog vidare och övernattade i en stad som hette Modesto, en mellanhalt påväg till San Francisco. Modesto var speciellt. Vi möttes av en man som berättade " I Had a BAAAAAAAAAAAAALL in Germany! Maaaaaaan i haaaaaaddddd aaaa bbbbbaaaaaaallllll in Germany". Tillslut erkände han "I´ve been drinking" Ohne Scheiss sa vi då (no shit). Sen festade vi vid poolen. Återigen dök vi in i djupa samtal och det är så fint hur man kan blotta sig så för någon och bara gilla den personen mer och mer. När det var läggdags var jag kanske inte den mest fracka personen, låt oss stanna där. Vi tog en sväng förbi Stockton och bestämde oss för att ha en hel dag där och sova över. Vi skulle ta en liten promenad och jag tror det var något värmerekord samma dag, vi blev så matta av värmen att varje steg kändes som en bedrift. Fötterna var solbrända och varenda liten detalj från sandalerna hade bränts in av solen. Tackar för detta! När vi hamnade vid universitetet så blev stämningen lite hotfull, mycket oklart folk som gapade till höger och vänster så vi traskade vidare för att hitta "hem". En liten detalj är att vid det här laget hade vi båda svårt att minnas vilken stad vi var i för dagen... haha riktiga rockstars! Vi använde tripadvisor för att slippa sunkiga mexikanska hak med skitmat som kvällen i Flagstaff och hittade The old Spaghetti factory. Det var ett kommersiellt ställe men ändå trevligt och ok mat. Det roligaste var att en man ville dela sin värdekupong med oss och då var han tvungen att smsa en printscreen till min mobil och jag sade att jag har ett svensk nummer varför han måste slå 0046 innan. Han sa "HOW COOL IS THAT!?" Han försökte och försökte men inget hände. Vi fick vårt bord och tänkte inte så mycket på det. När maten kom in på löpande band och proppmätt har fått en ny innebörd så kommer en servitör fram och säger att allting är betalt och vi kan ta vår tid på oss. Jag blev lite förvånad då han visade ett signerat kvitto. Så vi sa va? Ja, han där borta betalade allting. Vi tittade på varandra och fattade ingenting. Mannen hade redan gått och vi kunde inte tacka honom. resten av kvällen stavades matkoma. Morgonen därpå blev vi lurade på vår hotellfrukost och gick istället till vårt favoritkafé vi hittat dagen innan. De serverade RIKTIG mat, inget halvfabrikat, inga jätteportioner, inget konstigt! Därefter körde jag (rallykalle) med en skräckslagen codriver till San Jose eftersom vi vill uppleva det riktiga USA inte bara tursister. San Jose var en fin stad, en studentstad återigen men med väldigt trevlig stämning. Kan tänkta mig att denna stad är värd att uppleva mer än en natt. Dock var det svårt att hitta mat som vi inte spydde på. Tillslut när vi båda var så låga och griniga på varandra gick vi in på en thai och jag fick mina älskade kycklingspett med jordnötssås. Happy wife happy Life så är det bara. Kvällarna är riktigt kalla generellt i Kalifornien så vi sökte oss tillbaka till vårt hotell som för en gångs skull var riktigt fräsht. Vi gottade ner oss i ett skumbad och bara mös. Sista natten i USA. Sen är det en månad tills vi ses igen.... Jobbigt. Dagen därpå blev vi återigen blåsta på vår frukost. Irritationen var hög och jag slängde halva min packning (det är lite mitt signum) och packade ihop resten och slängde in det i bilen och åkte till ettan på Tripadvisor "Bills Café". Om man inte ens hittar en parkeringsplats är det ingen mening att försöka få ett bord.... Så vi åkte vidare och hittade Scrambled eller vad det hette och jag fick väldigt goda scrambled eggs med avokado och pannkakor med choklad. Vi hade som mål att hinna se Golden Gate bridge innan vi var tvungna att köra till flygplatsen. Det blev tight med tid då det är såna sjuka köer i San Francisco, det är rödljus var 50e meter. Återigen kinesiska maffian har samlats för att fota. Vi vände ganska snabbt och fick en ofrivillig sightseeing genom hamnområdet men vad gör det! Vi lämnade bilen och checkade in väskorna. Nu väntade en låååång flygtur hem. Airberlin som flög oss grät i mikrofonen eftersom de har konkat och det är en av deras sista långflygningar. Jösses.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: