hansepansan.blogg.se

All you need is WIFI and a dream 💖

Thailand - Krabi Dag 3

God dag! Hoppas att vädret inte är för styggt där hemma. Fick en prognos om att det väntas fler minusgrader precis... Jag vaknade upp i en himmelsäng i den bungalow med bäst havsutsikt på hela resorten. Jag vaknade innan väckarklockan och gick ut på balkongen och tränade och gjorde yoga i takt med soluppgången.
07.30 var det frukost och otrevligare personal får man leta efter. Alla gjorde fel och så anser jag att det är något fel på stället och inte varje individ. Jösses, chilla! Jag hade packat väskan redan på morgonen så den släpade jag ner till receptionen och bad de hålla den där tills jag är tillbaka. Inga problem, betalning blev det inte Heller. Jag tänker inte påminna dem. Jag haltade bort till piren och åkte med Ao Nammao båten. Efter ett tag blev jag upphämtad av en pick up. En Indianliknande man visade mig runt och jag skulle få rida en fuxmärr. Åh nej, Fiffi tänkte jag. Min gamla fuxmärr som jag hade på ponnytiden hette så och hon var ett sto ut i hovspetsarna. Men jag har ju läst en bok om positiv psykologi och ändrade genast tankarna till positiva och nyfikna. Han och jag red iväg på stranden.
Han hade frågat om jag var erfaren och jag berättade om min hästbakgrund. Det tog inte många sekunder innan vi galopperade i full fart längs med stranden över repen till ankarna till båtarna och snäckor. Hästarna var pigga och glada. Jag tog ett foto medan mannen rullade en cigarett och då erbjöd han sig att fota. Han filmade även en del när jag galopperade i vattenbrynet. Han berättade om att han dagen innan hade gått omkull med en annan häst eftersom hästen fastnat i ett båtrep och sadeln hade brutits också. Vi tog en paus i skuggan och en person hämtade en annan sadel. Sen föreslog han att jag rider med nästa grupp som kommer om ca en timme. Javisst gärna. Vi pratade om hästhållling och han berättade om sin bakgrund och grillkvällarna de har varje dag vid stranden. Han påminner lite om hästmannen Rupert Isacson som vi var hos i Texas på horse boy centre. Den andra turen bestod av fyra nybörjare från Singapore och jag fick ta hand om en av de. Efter en galopprunda så fick jag ta den ena som handhäst. Det var bara trevligt och han frågade massa saker och vi hade intressanta konversationer om arbete sport och hästar. Helt sönderskavd och blå blev jag skjutsad till piren.
Vid 13.30 gick båten tillbaka till Railay beach. Jag gick och hämtade min väska och solen stekte. Fick vaska av ansiktet som fortfarande var fullt av hästhår. Min väska skickade de ner i en jättesmart vagn de använder för att hissa upp förnödenheter och tyngre grejer till de högt belägna bungalowsen. Jag gick till pien och ingen skulle köra till Tonsai beach som är enbart åtkomlig via båt. Gå till Westbeach så har jag en båt där sade han. Ok. Det var inte bara att gå med en svintung trolley jag fick kämpa livet ur mig för att komma dit i stekande sol. När jag kommit dit så var det samma visa. Ingen skulle till Tonsai beach. 200 bath kostade det för en privatresa dit med 50% rabatt och jag tänkte skitsamma en biljett mellan Kungsbacka och Göteborg kostar ju 63 spänn, mycket dyrare och inte hälften så spännande! När vi kom fram var lågvattenet så lågt att man nästan inte kom nära stranden med båten. När den bottnat fick jag vada ut till bottnen som nu låg torr. Mina stackars fötter gör fortfarande fasansfullt ont men nu har det tillkommit skav både på knävecken och vaderna efter stiglädrena i nylon. Det var det värt. Totalt genomsvettig efter att ha konkat väskan upp till nästa resort så hittade inte receptionisten nyckeln. Städerskan fick springa runt och leta och tillslut kom den fram. Rummet är helt ok men såklart väldigt simpelt. Det viktigaste var att jag kunde ta en iskall dusch och hänga upp mina genomblöta kläder. Nu sitter jag på en restaurang och har avnjutit en stark Pad thai curry med kyckling. Spicy! En liten Singh fick det också bli. En lustig sak är att exakt när solen gick ner 18.35 så började syrsorna föra ett vansinnigt liv från att ha varit helt tysta.
idag tom fredag bor jag här på Tonsai Beach på ett ställe som heter Mountain view resort.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: