hansepansan.blogg.se

All you need is WIFI and a dream 💖

Island som resmål

Tänkte sammanfatta lite grann mina tankar kring Island och landet som resmål.

Island för mig har varit ett drömresmål under så många år. Nu när jag och min kille båda ville och kunde åka och uppleva landet så passade vi på. Flygbiljetterna går på runt 2000-3000 tur och retur. Då är det ganska billigt. Landet tar kort vilket gör att du slipper krångla med att växla pengar. Shoppar du på Island (gud förbjude) så in du få tillbaka momsen i olika bås eftersom Island inte tillhör EU. Eluttag och standard över lag är samma som hemma i Sverige. Att tänka på innan man åker dit är att boka allting. Det går inte att springa semestra på Island på samma sätt som i andra länder. Det lönar sig också ty ha läst på om de olika sevärdheterna innan så att man vet vilka som är värda att svänga in till. Jag frågar alltid de lokala människorna vad man bör se och göra i kombination med bra research innan resan.


Gällande packning så är varma och regbtöta kläder ett måste. Gärna i många lager. Jag hade alltid  underställ och regnbyxor i kombination med en tunn jacka, dunväst och ev regnjacka. Då var jag alltid varm. Alltid mössa och vantar. Vinden är helt galen emellanåt. 


Resandet med hyrbil är i sig en upplevelse. Vi saktade ofta mer för att bara titta på alla berg, dalar, hästar, får, fåglar, vattenfall och hav. Vi hade som längst tre timmar att köra en sträcka och det var ganska lagom att h som längsta sträcka. De andra dagarna körde vi Max en-två timmar. 




Att äta och dricka på Island är DYRT.  Vi hade med oss bröd, pålägg och snacks samt lite nudlar. Detta kunde vi leva på i många dagar. Vi handlade också färskt bröd i affärerna men man får kolla noga när de är öppna. Bensinmackarna är i princip alltid öppna men mycket dyrare. Vi åt på restaurang i Reykjavik och service och matlagning är inte riktigt deras grej. I alla fall inte hamburgare.



Med tanke på service, de flesta personerna du möter i olika receptionen och diskar har väldigt svårt att le. Om di själv är lvertrevlig och ler så ger de med sig efter en stund men vissa går inte att bräcka. Jag vet inte om de har för mycket turister eller för lite för att kunna leverera bra service?





Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: