hansepansan.blogg.se

All you need is WIFI and a dream 💖

Nybörjarodlare

Hej och god förmiddag från en riktig nybörjarodlare. Jag började dagen med att välta ut söta små vintersallad plantor på dörrkarmen. Bra start!
Gud vad gör jag med de små liven 

Det är mycket man lär sig som nybörjare inom odling. Det jag tagit med mig från förra året är gödsling. En liten skvätt näringsvatten med jämna mellanrum krävs för att plantorna skall fortsätta växa och sätta frukt så småningom. Nu när jag har testat att förkultivera inomhus så inser jag att vissa krukor och tråg är att föredra framför andra. De med små hål i botten är bäst för alla små plantor drunkar och möglar bort när man vattnar ovanifrån. Så jag förlorar/dödat ungefär hälften av alla plantor när jag använder den metoden. De plantor som får ett jämnt flöde vatten från rotnivå de växer så att det knakar. 

Gödsling lite och ofta samt en jämn bevattning underifrån är nya lärdomarna för den här nybörjarodlaren. Vad var det som hände med de stackars salladsplantorna då? Jo, jag ville klippa hål i botten på alla tråg som saknade för att fler skulle få växa lika fint som de med tråg med hål i. Så jag började klippa och vips så tippade det ut. Den planta som överlever min hantering överlever troligtvis allt!
Ordningen är återställd!
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: